eBok

Molnbaserade kontaktcenter fakta

Syna myterna – låt dem inte försena dina planer!

Även om fördelarna med molnet nu är väl beprövade, finns det fortfarande tillgänglig information som är grundlös eller motsägelsefull och har lett till missuppfattningar och osäkerhet. Vi hjälper dig att fatta rätt beslut för ditt företag genom att separera fakta från fiktion med vår ebok ”Myter eller fakta om molnbaserade kontaktcenter”.

molnbaserade kontaktcenter fakta

Ladda ned eboken

Myt 1: Det är säkrare att lagra data lokalt än i molnet

Fakta: Det är en vanlig missuppfattning att kontaktcenter blir mindre säkra när de växlar från lokal lagring till molnlagring. I själva verket är det oftast tvärtom. Visst innebär lokala system att du har direkt kontroll över din programvara, men de är alltid förbundna med risk. Installationen kräver tid och resurser, vilket ofta leder till förseningar – något som i sin tur innebär en ökad sårbarhet. Kombinationen av konstant övervakning och tillämpning av den allra senaste tekniken betyder ofta att det är säkrare att driva kontaktcentret via molnet.

Myt 2: Molnet är negativ för den interna IT-avdelningen

Fakta: Interna IT-medarbetare kanske oroar sig för att bli av med jobbet om företaget övergår från ett lokalt till ett molnbaserat kontaktcenter. Ofta inträffar faktiskt det motsatta. Genom att implementera molnbaserade system frigörs IT-avdelningen från rutinuppgifter som att hålla servrar, headset och system i gång, och kan i stället få en mer proaktiv och kreativ roll och fokusera på hur IT kan skapa mervärde för kärnverksamheten.

Myt 3: Molnplattformar är per automatik opålitliga

Fakta: Det är en vanlig missuppfattning att molnplattformar ofta kraschar, och den eldas på av mediernas återkommande rapportering om storföretag som drabbas av molnavbrott. Generellt lovar och håller molnleverantörer en tillgänglighet på 99,9 procent (8,8 timmars nedstängningstid om året, inklusive planerade driftstopp). Det är servicenivåer som sällan kan uppnås med lokala lösningar.